Belangrijkste punt in de ervaring van zorg in het verpleeghuis is persoonlijke aandacht. Dat blijkt uit een analyse van 70 duizend waarderingen die onder bewoners en mantelzorgers in de verpleeghuiszorg door Zorgkaart Nederland zijn opgehaald.
“Medewerkers hebben een sleutelpositie in persoonsgerichte zorg. Uiteraard moet de basis van de zorg in orde zijn. Maar dat medewerkers oprecht luisteren en aandacht hebben, inspelen op individuele behoeften en aansluiten bij wensen, bepaalt of bewoners het leven in een verpleeg- of verzorgingshuis ook als prettig ervaren”, aldus de Patiëntenfederatie Nederland.
“Bij zowel de best scorende verpleeghuizen als de slechtst scorende verpleeghuizen blijkt persoonsgerichte zorg cruciaal in hoe bewoners de zorg ervaren. Het kan de beleving bij de zorg van verpleeghuisbewoners maken en breken.”
Eigen regie
Ook zelf keuzes maken, is voor veel bewoners essentieel. Uit eerder onderzoek blijkt dat bewoners van verpleeghuizen regie heel belangrijk vinden (Patiëntenfederatie Nederland, 2016). Dat komt terug in de 70.000 waarderingen. Bewoners vinden het bijvoorbeeld fijn om zelf te bepalen wanneer en wat ze eten, wanneer ze opstaan en naar bed gaan en wanneer ze hulp krijgen bij douchen of wassen. Door met de bewoner en mantelzorger te praten over wensen en behoeften, maken medewerkers het verschil voor de bewoner.
De 70.000 waarderingen zijn een onderdeel van het project ‘Waardigheid en Trots, liefdevolle zorg voor onze ouderen’ van het ministerie van VWS. Patiëntenfederatie Nederland zette in 2015 tot en met 2018 interviewteams in om met verpleeghuisbewoners en hun mantelzorgers te praten. Speciaal getrainde, onafhankelijke interviewers stelden gerichte vragen aan bewoners en mantelzorgers om zo een beeld te krijgen van hoe bewoners de zorg ervaren.